SAYANG

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh @ solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan".
~Hassan Al-Basri~

"Mengunakan Internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan shara' Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama".

~Petikan drp Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof Dr. Sheikh Yusuf Al-Qardhawi~

"Sesungguhnya saya tidak layak untuk berkata-kata..disini hanya perkongsian ilmu, setiap kebaikan datangnya daripada Allah & setiap kelemahan dtgnya dlm diri saya sendiri. Andai ada salah silap mohon ditegur sesungguhnya saya manusia biasa yg mempunyai bnyak kelemahan".
~Arnida Ariffin~

•*´¨`*••*´¨`*•MARI KITA BERZIKIR•*´¨`*••*´¨`*•

Photobucket
zikrullah n doa

SPECIAL FOR YOU

Sahabat

BarakAllahulana

Kekuatan Arni

Thursday 4 October 2012

MAHAR RINDU ZAUJAH


Mahar Rindu Zaujah – Buat Para Daie -


Selagi Ada Jarak…
“Terasa sesuatu
Persoalan memanggil
Di benak yang paling mendalam
sehingga menjadi ralit”

Assignment yang sedang tekun dibuat tiba-tiba terhenti.
Ahmad terdiam dan terus mendengar bait-bait rangkap lagu tersebut.



“ Semakin jiwa dilanda
Gelora Sang Penanti
Semakin sukar difahami
Puncanya gelisah ku ini”


Benar, setiap untai kata di dalam lagu Jawapan Rindu Hafiz Hamidun itu benar-benar menusuk ke jiwanya. Satu bentuk dilemma yang seakan-akan tiada kesudahannya. Buntu. Itulah keadaan yang dialami dirinya tatkala ini.



Rindu ?

Cinta ?

Kasih ?

Sayang ?



4 kalimah yang dahulu hanya diucapkan dikala mengarang kini mulai kalinya dirasai batinnya. Dia, hanya insan kerdil yang mengalas amanah khalifah dan ubudiyyah termenung sendirian. Kenangan semalam menjentik kembali kalbunya. Kisah-kisah temannya bercinta dan akhirnya dikecewakan. Lama sebelum lasso dakwah menangkap dan meletakkan mereka di landasan ini.



***************************************************************************************

Berikut merupakan antara dilema para kader dakwah yang terkadang dijentik fitrah ingin mencintai dan dicintai. Terutamanya pabila melihat para ikhwah sefikrah dirinya tersenyum gembira bersama zaujah masing-masing.



Umum mengetahui bahawa di dalam bahtera dakwah ini, tiada langsung peluang bagi “teori-teori” couple diterjemahkan menjadi praktik. Para naqib dan naqibah yg cemerlang akan terus memeriksa Mutaba’ah Amal para mutarabbi mereka. Tiada sebarang bentuk perhubungan rambang dibenarkan.



Kolot !!! Bak kata para “pejuang kebebasan fatarmorgana” di masa kini.



Wahai para daie sekalian,



Janganlah biarkan dirimu terpalit daki-daki jahiliah yang telah celik dikenal mata hatimu. Perjuangan ini memerlukan pengorbanan, pembinaan ini memakan masa, meletihkan minda dan membebankan emosi. Jalanan yang panjang bersimpang haluan memerlukan satu bentuk petanda bersinar sebagai peneman.



Petanda ini ialah mata hatimu. Mata yang rabun mudah sahaja dilengkapkan dengan kaca mata namun jauh sekali mata hati nurainimu. Cerah dan gelapnya bergantung kepada amalan. Mengilapnya memerlukan kesabaran dan amal jamaie yang berterusan.



Futur menanti amalan soleh tanpa berteman.



Habis, bagaimana dengan persoalan Cinta dan Jodoh ?



Ya akhi, bukankah itu semuanya telah tercatat awal dahulu sebelum dirimu melihat dunia ini ? Tercatat bersama ajal dan rezeki mu…



“Ramai orang yang mengejar jodoh meskipun ianya telah sedia tercatat namun begitu sedikit yang berlari mendapatkan hidayah meskipun ianya perlu dicari…”



Jika begitu, kita hanya perlu menunggu sahajalah ye ?

Jawapannya ialah Ya dan Tidak. Ya dan Tidak yang turut disertakan dengan persoalan-persoalan seterusnya.



Ya, tunggu jika

1. Penguasaan ilmu agamamu begitu rendah, perdalaminya dahulu.

2. Pemahaman ilmu rumah tangga tidak mendalam, perbanyakkan isinya.



Belajarlah…



Tidak, namun

1. Adakah tidak mahu menunggu ini tiket untuk couple ? La, tidak sekali-kali. Jangan dicemari bahtera pahala dengan muatan berdosa.

2. Adakah juga usahamu ini secara membabi buta ? La, kesungguhan syabab beserta hikmah soyus. Berbincanglah dengan yang berpengalaman. Bukankah pilihan keluarga dan cadangan Baitul Muslim sesuatu yang lebih baik dan terjamin.

3. Jelas sudah matlamat percintaan ini ? Adakah syahwat semata atau satu wasilah dakwah ? Dan sudah jelaskan apa itu dakwah ? Adakah dakwahmu itu beserta tarbiyyah ?

Tepuk iman, tanya akal.

Hati-hati memberi “hati”

“Ramai orang yang mengejar jodoh sedangkan ianya meskipun ianya telah sedia tercatat namun begitu sedikit yang berlari mendapatkan hidayah meskipun ianya perlu dicari…”

----Syukran Bakal Zauj Atas Perkongsian yg bermanfaat nie----
-------------------“semoga diberkati Allah”-----------------------


0 comments: