SAYANG

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh @ solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan".
~Hassan Al-Basri~

"Mengunakan Internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan shara' Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama".

~Petikan drp Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof Dr. Sheikh Yusuf Al-Qardhawi~

"Sesungguhnya saya tidak layak untuk berkata-kata..disini hanya perkongsian ilmu, setiap kebaikan datangnya daripada Allah & setiap kelemahan dtgnya dlm diri saya sendiri. Andai ada salah silap mohon ditegur sesungguhnya saya manusia biasa yg mempunyai bnyak kelemahan".
~Arnida Ariffin~

•*´¨`*••*´¨`*•MARI KITA BERZIKIR•*´¨`*••*´¨`*•

Photobucket

SPECIAL FOR YOU

Sahabat

BarakAllahulana

Kekuatan Arni

Monday, 21 May 2012

Luahan Hati Umie

Luahan Hati Umi

Setiap malam kaktie telefon umie, rindu sangat dekat umie dan adik2...macam biasa sembang tanya khabar sihat ke x, dah makan belum walaupun ianya ditanya tiap2 hari tapi kaktie xpernah jemu malah xsenang duduk lau xdengar suara umie. Sepanjang kaktie blaja di kedah, kaktie akan telefon umie, abah n adik2 di kampung. Bagi kaktie ianya suatu kewajipan rutin harian bertanyakan khabar keluarga tersayang.Hanya itu yg mampu kaktie lakukan sebagai tnda kasih kaktie kt keluarga selain sentiasa berdoa untuk mereka. 3 tahun yang lepas bila jer berjauhan dengan keluarga dalam perjuangan menuntut ilmu, setiap malam kaktie akan dengar suara umie, suara abah, suara angah & suara adik. Kadang2 bermakna sangat walaupun hnya sepatah kata sekurang2nya dengar suara mereka. Suara umie abah n adik2 adalah semangat kaktie.. Keluarga sakinah yg dibina oleh umie abah terlalu bahagia walaupun  perlbagai ujian yg diberikan Allah kepada kami. Kaktie bersyukur sangat sebab dilahirkan dalam keluarga yg sangat bahagia dengan penuh kasih sayang dari umie abah n adik2... Hidup kita di dunia hanya satu persinggahan, setiap yg hidup pasti akan mati..itu kenyataannya.... keluarga kami masih diuji dalam persinggahan nie sb abah kesayangan sudah dijemput iLahi... yang dulunya kami adalah keluarga yg sangat bahagia tapi sekarang semuanya sudah berubah... tiada lagi senda gurau, tiada lagi keindahan...sebenarnya Allah sedang menguji kami ,

Kadangkala Allah sembunyikan sekejap matahari,
kemudian DIA datangkan guruh dan kilat,
puas kita menangis dan mencari di mana Matahari...
rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi..

Kaktie & Abah

                                                      Angah & Abah


                                                       Adik Hanif & Abah

Kaktie yakin dengan janji Allah...Cuma kaktie masih perlukan masa untuk terima kenyataan ini dengan redha...betapa sakitnya menahan rindu pada arwah abah tersayang, kaktie nak dengar suara abah, kaktie masih perlukan abah, selepas abah tiada banyak benda yg terpaksa kaktie hadapi, pelbagai ujian yg kaktie harus tempuh abah...ampunkan hambaMu ini ya Allah kerana tidak mampu melawan perasaan rindu...

Selepas tnya khabar umie tadi...kaktie mendengar luahan hati umie yg tersangat pilu... Ya Allah umie terlalu kuat menghadapi dugaan yg bertubi2 ini dari Mu Ya Allah..kenapa aku xsekuat umie ya Allah...berikan lagi kekuatan kepada hambaMU yg lemah ini Ya llah...umie cakap..esok umie nak pergi pusat sivik sebab ada perjumpaan bagi isteri2 yg kematian suami n umie cakap umie nk bawa adik hanif sebab adik hanif akan mendapat sumbagan sebagai anak yatim...pada mulanya umie cakap umie minta tolong saudara yg hantarkan esok tetapi Allah mempermudahkan segala urusan, Allah mendengar tangisan umie...Alhmdulillah petang tadi kakha (kawan umie & arwah abah) telefon umie bertnyakan adakah umie turut dijemput esok..umie cakap yer...kakha pon senasib nga umie...suaminya juga turut meninggal sebulan sebelum abah meninggal. Kakha menawarkan dirinya untuk menjemput umie dirumah untuk pergi bersama2... Alhmdulillah Allah mempermudahkan segala urusan.

Selepas itu, umie memberitahuku semalam umie ada terdengar satu ceramah dlm tv yg mengatakan “seseorang yang akan meninggalkan dunia ada dua perkara yang difikirkan nya iaitu yang pertama dia fikirkan bagaimana keadaannya dijemput Allah di alam lain & perkara kedua yang difikirkan iaitu dia takut untuk meninggalkan saudara n isteri anak2nya yg tersayang” Ingin menitis airmataku bila mendengar kata2 umie tadi... lantas kaktie teringatkan arwah abah sewaktu di hospital...patut la arwah abah memandang kaktie macam xnak lepas masa kaktie lap badan abah...abah pandang kaktie seolah2 abah nak nagis tapi abah tahan...kaktie xtahan tgk abah pandang mcm tu sebab terlalu sayu kerana sinar mata abah tiada sinar lagi...saat tu kaktie memg tahan air mata kaktie sb xnak abah sedih...kaktie tersangat sayangkan abah...kaktie tnya abah dh makan tp abah menjawab dgn lesu sgt...itu lah pertama kali kaktie tgk abah sakit terlantar di hospital...masa kaktie nk suapkan abah....abah xbagi sebab  mungkin abah xsangup melihat mata anaknya...abah....kaktie tersangat rindukan abah...abah..camne kaktie nk redha dgn semua nie abah...kaktie bukan nk meratapi pemergian abah tp kaktie tersangat rindukan abah..kaktie selalu doakan abah..kaktie bacakan yasin n quran untuk abah sepertimana abah slalu nasihatkan kaktie suh slalu baca quran.... kaktie xdapat tahan abah...kaktie rindu abah...abah baik2 saja kan disana...abah tnggu kaktie yer...kaktie yakin kita pasti akan berjumpa lagi di alam yg nyata... abah....lau kaktie menangis air mata darah skali pon abah tetap xkan kembali...kaktie nk jmpe nga abah biarlah hanya dalam mimpi sb kaktie tersangat rindukan abah...rindu sangat2 abah...abah....kaktie xboleh dengar lau kawan2 kaktie berceritakan ttg abah diorang sb kaktie dah xda abah... abah.... kaktie dah ada teman sejati yg sangup hidup susah senang nga kaktie...kaktie yakin abah pasti seronok walaupun abah xsempat jumpa nga teman sejati kaktie...abah restui kami yer abah....kaktie tersangat rindukan abah....

Umie cakap.....sewaktu abah nazak (masa tu kaktie masih dalam perjalanan pulang dari kedah ke gm)...umie xmenangis malah umie bagi semangat dekat abah..umie bisikkan di telinga abah..umie cakap kt abah, abah pergi lah dgn tenang...dua orang anak lelaki sedang menantikan abah disana, anak2 yg ada (kaktie, angah & adik)  umie akan jaga dengan penuh kasih sayang....umie cakap, abah pergi dulu...umie pasti akan kesana jua nanti sb semua yg hidup pasti mati...umie sempat ajar abah mengucap, Ya Allah...malam nie umie luah jua kt kaktie...kaktie memg rasa nk ngis tp kaktie tahan air mata tu sb xnak umie sedih lagi...kaktie memg xkuat....umie cakap lepas umie ajarkan abah mengucap..umie xtahan lagi...umie ke belakang bersama adik  hanif n angah menangis... Alhmdulillah umie cakap masa abah tengah nazak umie x  meraung malah Allah beri kekuatan kt umie untuk membisikkan kekuatan ditelinga Abab... kaktie masih tertnya2 nape kaktie xdiberi peluang berada di sisi abah masa abah nazak..adakah mungkin kaktie xkuat...sedangkan kaktie dah balik jmpe abah..sebenarnya Allah mengetahui pe yg terbaik untuk kaktie...sehari je kaktie datang kedah abah meinggal....tp kaktie tetap bersyukur kaktie sempat mengucup abah untuk kali terakhir.....

Ya Allah...
kuatkanlah hati hambaMU ini dalam 
menghadapi dugaanMU Ya Allah....
Ya Allah..kau permudahkan segala urusanku dan keluargaku ya Allah...
Ya Allah....hanya kepadaMU aku bergantung ya Allah...
Ya Allah...kau tempatkanlah abahku di kalangan org2 yg beriman n soleh...
Ya Allah...kau ampuni aku sementara aku tidak dapat 
menahan perasaan rindu kepada Abah ya Allah...
Ya Allah....aku memohon ya Allah kau sampaikanlah 
rindu n sayangku kepada Abah ya Allah...
Ya Allah..jadikanlah aku seorang anak yg solehah 
kepada umie n arwah abahku ya Allah...
Ya Allah....kau ketemukanlah n satukanlah 
keluarga kami di SYURGAMU Kelak Ya Allah....
Amin..Amin..ya rabbal a’lamin...

~~~~Hati Berbicara~~~

0 comments: