SAYANG

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh @ solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan".
~Hassan Al-Basri~

"Mengunakan Internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan shara' Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama".

~Petikan drp Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof Dr. Sheikh Yusuf Al-Qardhawi~

"Sesungguhnya saya tidak layak untuk berkata-kata..disini hanya perkongsian ilmu, setiap kebaikan datangnya daripada Allah & setiap kelemahan dtgnya dlm diri saya sendiri. Andai ada salah silap mohon ditegur sesungguhnya saya manusia biasa yg mempunyai bnyak kelemahan".
~Arnida Ariffin~

•*´¨`*••*´¨`*•MARI KITA BERZIKIR•*´¨`*••*´¨`*•

Photobucket

SPECIAL FOR YOU

Sahabat

BarakAllahulana

Kekuatan Arni

Sunday, 17 November 2013

Hijrah Muslimah




Ramai yang meluahkan..

"Saya teringin nak pakai tudung labuh, tapi tak ada kekuatan"
"Saya nak berubah, tapi kawan-kawan suka memperlekehkan"
"Kalau saya nak mula pakai tudung labuh, apa pulak kata kawan-kawan saya"

Dear Muslimah..
Memang, jika inginkan perubahan dalam hidup kamu,
Perlukan sedikit pengorbanan,
Bukan dinamakan "Hijrah" jika tiada halangan,
Kamu pasti mampu. yakinlah..

# Perubahan tidak menunggu manusia. 
Jangan menunggu-nunggu untuk peluang berubah. 
Peluang itu kita yang cipta :')

^_^ Semoga Allah Merahmati Sahabat2 Muslimah ^_^

Tuesday, 22 October 2013

Mr.Adam for Ms.Hawa

:::Nota Jari Manis:::
InsyaAllah... "Love after Married"
I'll be a good wife ever after Nikah 
as long as you promise me one thing. 
Help me and accompany me in getting to Jannah.
I,m waiting for my sweet day for you Mr.Adam
Sincerely, Arni 

Tunangan

MENJADI TUNANGAN ORANG TANPA SEDAR 
Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki? 

Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.

Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku." "Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut. Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.

Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombongan meminang untuk lelaki meminang perempuan?

Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting? Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.

Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah? Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.

Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebut.

Kesimpulannya, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.



Saturday, 5 October 2013

Sebelum Kau Halal Untukku





Sebelum Kau Halal Untukku

Ya Allah
aku berdo’a untuk seorang lelaki
yang akan menjadi sebahagian dari hidupku

Seseorang yang sangat mencintai-Mu lebih dari segala sesuatu
Seorang lelaki yang akan meletakkan ku pada posisi kedua di hatinya selain Engkau
Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untuk Engkau

Wajah tampan dan daya tarikan tidaklah penting
yang penting adalah sebuah hati yang sungguh mencintai dan dekat dengan Engkau
dan berusaha menjadikan sifat-sifat-Mu ada pada dirinya
dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan untuk apa ia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia

Seseorang yang memiliki hati yang bijak, tidak hanya otak yang cerdas
Seorang lelaki yang tidak hanya mencintaiku tapi juga menghormatiku
Seorang lelaki yang tidak hanya memujaku tetapi juga dapat menasihatiku ketika melakukan kesalahan

Seseorang yang mencintaiku bukan kerana kecantikanku tapi kerana hatiku
Seorang lelaki yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu dan situasi
Seorang lelaki yang dapat membuatku merasa sebagai seorang wanita ketika aku disisinya

Ya Allah
aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna, sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mata-Mu

Seorang lelaki yang mmerlukan sokonganku sebagai peneguhnya
Seorang lelaki yang memerlukan do’aku untuk kehidupannya
Seseorang lelaki yang memerlukan senyumku untuk mengatasi kesedihannya
Seseorang yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna

Ya Allah
aku juga meminta
Jadikanlah aku menjadi wanita yang dapat membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintai-Mu sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar cintaku
Berikan aku sifat lembut sehingga kecantikanku datang dari-Mu
Berikan aku tangan sehingga aku selalu mampu berdo’a untuknya
Berikan aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya
Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana, mampu memberikan semangat serta menyokongnya setiap saat dan tersenyum untuk dirinya setiap pagi

Dan bila mana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan

“Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna.”


Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat. Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang telah Engkau tentukan
Amin Ya Rabbal ‘alamin

Monday, 9 September 2013

Wanita Sederhana




Assalamu'alaiakum Warahmatullahi Wabarakatuh 

YANG CANTIK DAN MANIS ITU BUKAN SAYA

Jika Anda mencari pendamping wanita yang cantik..??

Sayang sekali itu bukanlah saya..
Saya hanyalah wanita yang berwajah biasa..

Jika Anda mencari pendamping wanita yang manis..??

Sayang sekali itu bukanlah saya..
Saya hanyalah wanita yang berwajah sederhana..

Jika Anda mencari pendamping wanita yang kaya..??

Sayang sekali itu bukanlah saya..
Saya hanyalah wanita yang tak punya apa-apa..

Jika Anda mencari pendamping wanita yang punya kedudukan..??

Sayang sekali itu bukanlah saya..
Saya hanyalah wanita yang tak bertahta..

Akan tetapi..

Jika Anda mencari wanita yang mau dibimbing..

Jika Anda mencari wanita yang mau dijadikan makmum..

Jika Anda mencari wanita yang mau mengabdi pada suami..

Jika Anda mencari wanita yang mau berbakti pada suami..

Itulah saya..

Karena begitulah adanya saya..

Tak punya banyak kelebihan..
Tapi punya tekad untuk menjadi isteri yang diridhai suami..

Yaitu Isteri Sholehah..

Insya ALLAH...(◡‿◡✿)

Monday, 2 September 2013

Adam & Hawa


'Berkasih Sayang kerana ALLAH'  "ALLAH itu mempunyai para hamba yg pada hari kiamat kelak, duduk di atas mimbar2. Pakaian & wajah mereka bercahaya namun mereka bukanlah para nabi mahupun para syuhada, malah para nabi &para syuhada berasa iri hati kepada mereka." Para sahabat lantas bertanya: "Wahai Rasulullah, siapakah mereka itu?" Nabi menjawab, "Mereka adalah orang2 yg berkasih sayang krn ALLAH, orang2 yang saling kunjung-mengunjungi krn ALLAH & orang2 bergaul dgn baik kerana ALLAH ."

DOA UNTUK MENDAPAT PASANGAN YANG BAIK

Ya Allah Ya Tuhanku,
Aku berdoa untuk seorang lelaki yang akan menjadi sebahagian dari hidupku..
Seseorang yang sungguh mencintaiMu lebih dari segala sesuatu..

Seorang lelaki yang akan meletakkanku pada antara dihatinya setelah Engkau..
Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMu..
Aku bukanlah mencintai zahirnya semata-mata kerana kacak..
Tapi hanya kerana hatinya yang teguh mencintai Engkau tuhanku


Ya Allah Ya Rabb
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang
yang tidak sempurna..
Agar aku dapat membuatnya sempurna pada pandanganMu..
Dan menyokong dan meneguhkan hidupku..
Seseorang yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu..
Seseorang yang membuatkan senyumanku mengatasi segala kesedihannya..

Ya Allah 
Aku juga meminta.. Jadikan aku wanita yang dapat membuatnya bangga..
Berikan aku hati yang sungguh mencintai Mu sehingga aku dapat mencintainya
dengan sekadar cintaku..
Berikan aku tangan sehingga aku selalu mampu berdoa untuknya..
Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan
bukan hal buruk dalam dirinya..
Berikanlah aku pertuturan yang penuh dengan kebijaksanaan..
Agar aku mampu memberikannya semangat dan sokongan padanya setiap hari
yang mendatang

Ya Tuhanku
Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan:
”Bertapa Maha Besarnya Engkau kerana telah memberikan aku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna”
Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat..
Dan Engkau membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang Engkau telah tentukan..

insya'ALLAH....
amin Ya ALLAH....

Friday, 23 August 2013

Pengganti Ayahandaku


keHAdiRAN mu ...   

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ...

Kelak kehadiranmu dalam hidupku menggantikan TANGGUNGJAWAB ayahandaku dalam memimpinku. Engkau umpama PAKAIAN bagiku dan aku pakaian untukmu. Pimpinlah aku agar mampu menjadi pembantumu di dunia. Dan pendampingmu di akhirat kelak ….

insya'ALLAH ...

"Dan kahwinlah orang bujang (Lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, ALLAH swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaanNya, kerana ALLAH swt Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui"
(Surah An-Nur 24:32)

>>> ALHAMDULILLAH  .. (^_^)

Saturday, 17 August 2013

Bride & Groom To Be... InsyaAllah

           
 Wanie & Saiful ~

Alhamdulillah sahabat kesayanganku Wanie telah selamat 
menjadi tunangan Saiful..
Semoga Saiful & Wanie menjadi bakal zaujah & zauj 
yang sentiasa dirahmati Allah

~Barakallah Sayang~

Friday, 16 August 2013

Redha Allah


Orang gelakkan kita...
bertudung labuh, 
berpakaian kuno, 
berpakaian tak up to date? 
Tak pe. Biarkan mereka, 
pedulikan mereka sayanggg. 

Kelak di akhirat , 
DIA YANG AKAN MENANGIS melihat kita .
# Nak kejar redha ALLAH, bukan pandangan manusia 

Wednesday, 14 August 2013

Salam Aidilfitri 2013



Salam Aidilfitri, 
daripada Hayati, Hana, Hanif & Zuraini (umie)

Mohon Maaf Zahir & Batin
jika ada sebarang khilaf,

Tahun kedua Ailfitri tanpa abah tersayang
namun abah tetap di hati kami sekeluarga
Tahun nie juga raya tanpa tok ayah & nenek
Semoga roh mereka ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman
Ameen ya rabbal a'lamin

^_~  I Miss You my LOVE... aL-Fatihah  ^_~

Friday, 19 July 2013

Indahnya Percintaan Selepas Akad


Assalamualaikum... Indahya percintaan bersulamkan Iman.. aku ada terbaca satu artikel di Fans Heliza Helmi..tertarik sgt dgn kisah pasangan suami isteri nie...semoga mereka diberkati Allah & menjadi suami isteri yg sentiasa dirahmati Allah..

*Apa yang baik kita jadikan teladan yer...jom kita kongsi sama2*





Isnin (MULA2 BERKENALAN di Stesen KTM)

Mamat : Assalamualaikum.. Hai awak, saya nak berkenalan dengan awak boleh tak..?

Minah : Waa’laikumussalam.. Boleh, tapi kene jumpa mak bapak aku dulu.. Minta izin.. Kalau mak bapak aku bagi, aku on je..

Mamat : Waaa.. Boleh tahan ek awak ni.. Ok saya jumpa mak bapak awak.. Bagi alamat rumah awak..

Minah : Ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..

Mamat : Tangan menyalin sambil tersenyum2 (dalam hati : Ceh malas betul punya minah.. Takpe2.. Waa nama NURUL IMAN.. Lembut je nama tapi perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik.. Sihat..?

Pak cik & Mak cik : Waa’laikumussalam.. Alhamdulillah kami sihat.. Tapi, anak ni siape..?

Mamat : Saya MOHD AIMAN.. Saya datang jumpa makcik dengan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yang bernama NURUL IMAN..

Pak cik : Alhamdulillah.. Ade lagi pemuda yang gentleman macam kamu ni lagi ye zaman sekarang.. Sebenarnye, kamu la pemuda anyg pertama datang mintak izin sebelum nak berkenalan dengan anak pak cik NURUL IMAN tu..

Mamat : (Dalam hati : Waaa bangge aku sebagai seorang lelaki sejati..)

Mak cik : Sebelum2 ni tak de siape yang berani datang.. katenye si NURUL IMAN tu garang sangat orang nye.. Sebenarnya tak.. Si NURUL IMAN tu orang nye lembut sangat, sopan, budi bahasa, rajin dan agama nye pun baik..

Mamat : Sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (Dalam hati : Ceh.. Lembut ke..? Sopan ke..? Budi bahasa ke..? Takde gaye langsung.. Takpe2.. Wait and see minah..)

Pakcik : Pak cik izinkan anak berkenalan dengan anak pakcik NURUL IMAN…

Mamat : Terima kasih pak cik mak cik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : Awak parents awak dah izinkan saya berkenalan dengan awak..

Minah : So what..? Ade aku kisah..

Mamat : Tersenyum dalam kebengangan (Dalam hati : Eh2.. Sabar hati.. Sabar…)

Minah : Wei aku nak jumpa mak bapak ko pulak.. Ni fon aku, ko salin kan alamat ko.. Pastu save message..

Mamat : Awak nak wat pe jumpa ibu ayah saya..? (Sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)

Minah : Yang ko sibuk kenape..? Macam mak nenek.. Banyak tanye.. Esok ko jangan ade dekat umah dari jam 11 a.m sampai jam 12 p.m, ko merayap la kemane2 pun… Kalau ade gak kat umah, aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko.. Paham..?

Mamat : Ok2.. Awak, saya nak no. tepon awak..? Mane lah tau kalau rindu2 nanti boleh calling2..

Minah : Ooiiitt.. Geli aku.. Rindu2 ingat aku ni bini ko ke..? Nak termuntah aku dengar.. Ko call je 999 mintak no. tepon aku kat dorang.. Kompem dapat.. Dapat pelempang.. Hahahahaha..

Mamat : Senyum je la (Dalam hati : Eieieieieieieieieeieiieieie… Geram nye aku.. Takpe2.. Sabar hati.. Sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

>Ibu : MOHD AIMAN.. Sampai hati senyap2 ye.. Tak nak kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..Mamat : Apa ibu cakap ni..? Aiman tak paham la.. (Dalam kepale sambil memikir apa sebenarnye telah terjadi)

>Ayah : MOHD AIMAN.. Jangan nak main nyorok2 lah kami dah tau.. Tadi jam 11, GIRLFRIEND kamu datang.. Ayah berkenan lah kalau dia jadi menantu ayah..Ibu : Ibu pun setuju.. Cantik, sopan, budi bahasa, pandai masak, pandai amik hati orang tua.. Seronok ibu kalau dapat menantu yang boleh jadi kawan ibu.. Kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN.. Kamu setuju..?

Mamat : Kalau ayah dengan ibu setuju dan suka, terus kan je la niat nak masuk minang NURUL IMAN tu… (dalam kebingungan : Sejak bile pulak aku ade GF ni.. GIRLFRIEND yang dicakapkan oleh ayah dan ibu adalah minah a.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr.. Gila la aku dah lah tak kenal sape minah tu.. Brutal pulak tu tetibe je ibu ayah nak wat menantu.. Tak pe.. Jalan je.. Ade sesuatu kat NURUL IMAN tu sampai ibu dengan ayah pun suka.. Hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM)

Mamat : Awak, minggu depan ibu ayah saya nak masuk meminang awak.. Takpe ke awak..?

Minah : Ko setuju ke mak bapak ko minang aku..?

Mamat : Setuju

Minah : Dah ko setuju, wat pe tanye aku lagi.. Ape la.. Cume aku nak kalau kite bertunang aku cume nak barang hantaran telekung, sejadah dan al – quran yang ko khatam kan je.. Duit hantaran ikut suke ko nak bagi berape.. Aku tak kisah.. 10 sen pun aku terima.. Pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. Dah kite tutup kes ni..

Mamat : Amboi dasyat tol awak ni.. Awak ni garang la tapi sweettt..(Sambil tangan mamat nak pegang tangan minah)

Minah : Oooiiittttttttt setan.. Kuar la ko dari badan mamat ni.. Ko tau tak HARAM sentuh orang yang bukan mahram selagi ko tak lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku.. Ko ade wudu’ tak..?

Mamat : Takde.. Nak wat pe..?

Minah : Ko g amik sekarang.. Cepat la..

Mamat : Merungut dalam hati sambil kaki melangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngan aku.. Garang macam singe.. Singe pun tak macam dia..)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : Awak, saya dah amik wudu’.. Awak nak saya buat ape..?

Minah : Diam la.. Banyak bunyi la ko ni.. Nah amik ni AL-QURAN.. Ni HALAL untuk ko pegang 24 jam pun, cium, pelok pun boleh.. Pahale bergande 1000x kalau ko bace.. Ha… Aku nak ko hafaz juzu’ 30.. Minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu..

Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak ape kate kite tukar panggilan.. Saya panggil awak SAYANG dan awak panggil saya ABANG..

Minah : Ooiiiittt.. Geli aku nak panggil ko abang.. ABANG tu hanya SUAMI aku je.. Ko tu bukan suami aku lagi.. Baru tunang nak gempak2.. Bla la wei… Ha daripada ko dok ngarot yang bukan2, ko da hafaz lom juzu’ 30..?

Mamat : Emmmmmmm.. Dah2.. Nape..?

Minah : Ha.. Ha cube bace kat aku ape yang ko hafaz..

Mamat : (Dengan mulai dengan surah al – fatihah dan seterusnye membace semua surah juzu’ 30 tu sampai habis..)

Minah : Alhamdulillah.. Pas ni ko bace pulak makne2 surah dalam juzu’ amma tu.. Minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…

Mamat : Daa macam peserte pertandingan hafazan dan bercerite pulak (Cakap dalam nada slow)

Minah : Ooiitt ko kutuk aku ek..? Takpe2..

Mamat : Mane ade.. Awak memang cantik comel..

Minah : Dah2.. Jangan nak cakap lagi.. Aku tau dah aku memang cantik comel.. Sebab tu ko soh mak bapak ko minang aku kan..?

Mamat : Tersenyum (Dalam hati : Ceh masuk troli sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak2.. Awak tak rase ke apa yang saye rase..? Saye rase macam ade sesuatu yang indah antara kite berdua la.. Setiap kali ingat awak mesti terase yang awak dekat sangat dalam hati saya..

Minah : Ooiitt yang ko nak berjiwang karat sangat ni nape..? Bengkak telinge aku dengar.. Ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngan ko.. Jangan harap la weii.. Dah2.. Sekarang ko cerita kan dekat aku kisah2 dalam juzu’ amma tu..

Mamat : (Dalam hati : Dia ni memang takde perasaan langsung.. Baru nak jiwang2 dah tak boleh.. Takpe.. Sabar hati.. Sabar..)

Minah : Ooiitt berangan plak.. Aku soh cerite bukan berangan.. Cepat la cite aku nak dengar..

Mamat : Sabar la.. Ngah susun ayat ni.. (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Dia memulakan kisah dari 1 surah ke surah yang lain hingga khatam dalam juzu’ amma tu)

Minah : Alhamdulillah.. Minggu depan kita nikah.. Aku nak sehari sebelum kite nikah ko wat qiamulllaill.. Allah tu Maha Melihat.. Kalau ko tak wat, ko tunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti ko tersangkot2..

Mamat : Taknak la la sy.. Malu la tersangkut2.. Ok2.. InsyaAllah saya wat..

Minah : Tau pulak malu.. Ok.. Lagi 1, hari nikah tu aku nak ko senyum je sepanjang majlis.. Tak kisah la waktu tu ko sedih ke kecewa ke.. Yang aku nak tengok, ko senyum je.. Paham..?

Mamat : Faham.. Awak saya teringin nak tengok awak senyum.. Senyum la awak.. Mesti manis.. Selalu tengok muke garang awak je.. Senyum la sikit wak..

Minah : Ade.. Ade aku kisah.. Tak boleh.. Kalau nak tengok sangat aku senyum, tunggu hari kite nikah nanti.. Mesti ko tak boleh tidur lepas tengok senyuman aku yang menggoda sangat ni tau.. Hahahahahahahaha..

Mamat : Emmmmmm.. Yelaaaaa..

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : Dengan sekali lafaz.. “AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGAN MAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”

Tok kadi : Sah3..

Minah : Alhamdulillah (Terus dia sujud syukur tanpa menghiraukan orang sekeliling dia)

(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : Terima kasih ABANG kerana sudi mengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang. Bimbinglah AYANG menjadi isteri yang solehah..(Sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium tangan suci suaminya)

Mamat : Subhanallah.. Terima kasih SAYANG sudi terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil mengucup dahi isteri tercinta)

(MALAM PERTAMA)

Mamat : Sayang , abang tak sangka pulak rasenye belum sebulan kite kenal.. Tetibe je dah kawin.. Ajaib betul..

Minah : Tu namanye jodoh.. Kekuasaan Allah bang.. Kite hanya merancang tapi Allah juga yang menentukan segalenya..

Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu..?

Minah : Tanya la abang,. (Dengan nada suara yang manje)

Mamat : Nape sayang dulu garang sangat ngan abang..? Tapi bile dengan orang tua abang n orang tua sayang cakap sopan..?

Minah : Maafkan sayang abang.. Ayang bukan sengaje nak berkasar dengan abang.. Ayang wat semua tu sebab nak uji sama ada abang sabar tak dengan karenah ayang.. Ayang nak abang terima ayang dengan seadanya.. Sebab sayang taknak kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang dah sentuh ayang sebelum kawin.. Ni sekarang kite dah kawin.. Ayang milik abang.. Abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi.. Hihihi.. Abang nape abang kawin dengan ayang..?

Mamat : Subhanallah… Terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini.. Abang pilih sayang kerana Allah.. Lepas abang wat qiamullail yang sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yang tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG.. Waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah nye kenape sayang suruh abang menghafal juzu’ amma dan membace terjemahan nye.. Semuanya indah sayang.. Terima kasih sayang.. Sekarang pun abang sedang berusaha menghafal juzu’2 yang lain…

Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yang soleh (sambil tangannya menadah doa) Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPHARD sebijik..? Kan ayang dah cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..

Mamat : Sayang.. Anggap la tu hadiah daripada abang.. Berape sangat la nilai nye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah macam ayang.. I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH..

Minah : I LOVE U TOOO ABANG.. UNTILLLL JANNATUL FIRDAUS.. AAMINNNNN


~Tinta Cik Hayatihati~
Semoga kita jua mendapat kebahagiaan 
bersama pasangan yang telah dijodohkan utk kita dlm rumah tangga sakinah

Tuesday, 9 April 2013

Muslimah Sederhana


Bismillah.

Kala hati berbisik...
''Aku tak cantik seperti bidadari..
Aku tak baik seperti malaikat..
...
Aku tak bijak seperti ulamak..''

Namun aku belajar untuk jadi solehah.
Walau tak cantik di mata manusia,
aku ingin cantik di sisi Allah.
Walau tak baik di hadapan manusia,
aku ingin menjadi hamba yang taat pada perintah Allah.
Walau aku tak bijak di kalangan manusia
tapi aku belajar memikirkan kebesaran Allah. T__T Allahu Allah ♥

-Laa'ilaaha'illallah-

Di dunia MODEN hari ini…
PILIHLAH untuk menjadi GADIS BIASA
yang sederhana pada cara dan gaya...
tanpa eye shadow dan pemerah pipi,
tanpa wangian semerbak yang menarik perhatian..
tanpa gemerincing loceng gelang kaki..
tanpa tumit tinggi yang berdetak detak,
tanpa tudung singkat dan selendang jarang
 yang mendedah dada, tanpa pakaian menjolok mata..✿~

SUSAH?
Memanglah..jiwa muda,
warna-warni menggamit mata..
rasa ingin MENCUBA membara-bara..
tapi harus SEDAR DIRI,
tanpa semua itu pun..
kamu sudah pun menjadi PERHATIAN..

>>> Memilih untuk menjadi hanya gadis biasa,
biar tidak up to date,
 biar tidak bergaya..
asalkan AGAMA penuh di dada..(✿◠‿◠)
 
~ Marilah kita sama2 perbaiki diri menjadi wanita SOLEHAH yg diredhai Allah~

Wednesday, 3 April 2013

HeLLo KittY

 ~sWeeT HeLLo KiTTy~
 
Indahnya Pernikahan bila
yang HARAM menjadi HALAL
yang BERDOSA jadi BERPAHALA
Keseorangan jadi berteman
yang sedih menjadi gembira...
Ustaz Don Daniyal:
"Cinta takkan bahagia tanpa gurauan.
Sayang takkan ada tanpa cemburu.
Rindu takkan indah tanpa airmata.
 Kasih takkan sempurna tanpa kejujuran"
 
Cik HayatiHati:
 
"Bakal Zaujku"
Jadilah IMAM untuk solatku,
Jadilah Qari & mendengar bacaan Quraanku,
Jadilah suami yg dapat memimpinku ke Jalan Allah
supaya kita sama2 dapat membina keluarga
Sakinah Mardhatillah
Akanku perlengkapkan diriku untuk menjadi Zaujah yg solehah
Ya Allah, jagalah hatiku & hati Bakal Zaujku
dalam menanti tarikh yg masih engkau rahsiakan
supaya kami sentiasa diRedhaiMU
Amin Ya Rabb

Tuesday, 2 April 2013

Kisah Teladan

Kisah Teladan Suami Isteri (dari artikel cosway farmasi') - Sebelum Semuanya Terlambat...



 
 
Seorang isteri mengadu pada suaminya…..”bang badan saya sakit-sakit”….lalu suami berkata….”itu la bu...at kerja banyak sangat, sakit urat kot”.

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa pening rasa nak pitam”…lalu suami berkata….”dah lah tu…makan panadol…..penat sangat tuh”.

Seorang isteri mengadu…..”bang duit belanja dapur dah habis”….lalu suami berkata…”aik…kan baru bagi lagi …takkan dah habis…pening la macam ni”.

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa penat nak bersama”….lalu suami berkata…”ala asyik penat jer….stress betul”.

Seorang isteri mengadu …..”bang badan saya kebelakangan ni rasa sejuk-sejuk jer, kenapa?”...lalu suami berkata…..”nak demam kot”.

Seorang isteri mengajak…..”bang boleh bawak saya bergi buat check –up tak”…lalu suami berkata….”lain kali la…abang busy…lain kali kita pergi”.

Seorang isteri memohon…..”bang….boleh bagi saya cuti satu hari….saya nak berehat…abang bawak anak keluar…saya betul-betul dah penat”….suami berkata…..”alaaaa…abangpun penat juga”.

Walhal seorang suami waktu cutinya boleh tidur selama mana diingini…..

Namun suatu hari….

Si isteri merayu sambil menangis….”Bang sempena hari ibu ni saya nak minta satu permintaan, boleh tolong saya tak? Tolong bawa anak-anak keluar sekejap tak saya nak tidur”.



Lalu melihat kan airmata dan rayuan isteri tadi suami bersetuju….”baiklah abang bawak pergi rumah mak…nanti petang abang balik”.

Namun, sekembalinya suami ke rumah……si isteri dilihat tidur dengan nyenyak dan apabila dikejutkan si isteri rupanya telah tidur untuk selamanya…..

Akhirnya suami tadi sedar tapi segalanya dah terlambat baginya….



SAYANG….abang mintak maaf….



Bila SAYANG mengadu sakit2 badan…. Abang sangkakan SAYANG sakit urat…..tapi penyakit itu telah menular dan menyakiti SAYANG di segenap nadi SAYANG….



Bila SAYANG mengadu pening dan rasa nak pitam…abang sangkakan…..penyakit biasa dan suruh SAYANG telan panadol jer….



Bila SAYANG mengadu duit belanja dapur dah habis…abang bising cakap abang pening kepala pikul beban sorang-sorang…walhal SAYANG juga pening memikirkan macamana nak berjimat sampai SAYANG nak beli keperluan SAYANGpun tak cukup….sampai SAYANG nak beli barang-barang peribadi SAYANG pun susah….sampai SAYANG nak menggantikan pakaian dalaman SAYANG sebulan satu pun tak der….



Bila SAYANG mengadu penat nak bersama…..abang selalu marah2 dan berhasrat nak cari lain…walhal sel-sel badan SAYANG dah x mampu nak tanggung beban tugas seharian SAYANG di rumah….



Bila SAYANG ajak abang pergi buat check up…..abang kata abang sibuk walhal kerja opis abang tak pernah habis…..dan masa yang ada kekadang abang tolong kawan-kawan…..



Bila SAYANG mengadu rasa sejuk2 badan dan abang kata nak demam rupanya itu tanda-tanda SAYANG dah nak pergi…..



Bila SAYANG mengadu nak cuti sehari….sebagai majikan SAYANG …abang tak pernah bagi cuti walau setengah hari…..kesian SAYANG ….



SAYANG…maafkan abang….abang tak pernah nampak semua kesakitan yang SAYANG alami tuh….kuatnya SAYANG hadapi setiap kesakitan itu plus dengan kerenah abang dan anak-anak. Abang tak pernah hirau nak baawak SAYANG ke klinik buat full body check up kerana abang ingat semua tu sakit biasa. Nampak sayang sentiasa sihat dan tersenyum waktu abang balik…Cuma sayang mengadu macam tuh jer…..



Maafkan abang kerana tak pernah ambil serius kesihatan SAYANG …..Namun….semuanya dah terlambat…. SAYANG dah pergi untuk selamanya….segalanya takkan berpatah balik….Sekarang selama seminggu pemergian SAYANG …..abang ambil cuti menguruskan anak-anak dan abang rasa keletihan dan kelelahan SAYANG …..bagi abang kerja di opis masih juga ada waktu abang berehat….agaknya sebab tulah SAYANG penat sangat….



Maafkan abang kerana semuanya sudah terlambat……
 
 
~Tinta Cik HayatiHati~
 p/s : Sama2lah kita saling menyayangi & menghargai kerana Allah

Monday, 1 April 2013

IMAMKU

 
 
Bismillahirrahmanirrahiim....
Ya ALLAH..

Hamba menginginkan seorang IMAM yang dengan keimanannya mampu mengarahkanku pada pilihan yang baik.
...

Bersedia MENDENGAR ketika aku ingin bicara....
Menyediakan BAHUnya untuk tempatku bersandar..
Merelakan TANGANnya untuk menyeka airmataku.
Menyerahkan HATInya hanya padaku dan membimbing hamba menuju jannah-Mu..
 
Ya Allah,
 
Kau satukanlah hatiku dengan hatinya (bakal suamiku)
untuk kami menuju jannah-MU

 Aamiin ya Rabbal'alamin..
*****
 

Sunday, 31 March 2013

♥ BarakAllahulana ♥

-Gambar Sekadar Hiasan-

Teman Sejati HayatiHati
Allah menciptakan ruang di antara jari-jari kita,
supaya suatu hari nanti..

zaujah & zauj
 yang telah disatukan dalam ikatan perkahwinan 

 akan memenuhi ruang-ruang
itu dengan memegang erat tangan kita untuk
selamanya.. ^^
 
Cinta yang diredhai ALLAH,
semakin mencintai..
semakin MENGINGATI ALLAH,
semakin menyayangi..
semakin MENDEKATI ALLAH..
itulah sebenar-benarnya cinta
~ BarakAllahulana~

::MOGA ALLAH SAYANG:: ♥ ♥

Saturday, 16 March 2013

.(✿◠‿◠). Jarak Teman Sejati .(✿◠‿◠).

 
Semakin kita sayang seseorang itu,
Allah akan menguji kita dengan pelbagai dugaan,
untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran kita
Jarak itu bukan menghukum
tapi Jarak itu menjaga kita
dalam menuju ikatan yang suci
 
 

Tuesday, 5 March 2013

Haruman Solehah

 
 
::::...Hasbunallah wanikmal wakil .. Nikmal maula wanikmal nashir...
Cukuplah Allah sebagai penolong...
Dan Sebaik-baik pelindung.......

Indahnya jika dapat jadi WANITA YANG SEDERHANA
yang BELAJAR mencintai Allah,
belajar mencintai Rasulullah,
dan belajar mencintai akhirat..
ditambah lagi jika ada “PENDAMPING
yang sama-sama belajar untuk MEMPERBAIKI DIRI,
menjadi terindah dan sangat TERINDAH pada pandangan Ilahi, subhanAllah.... 
Hasbunallah wanikmal wakil .. Nikmal maula wanikmal Nashir...
Cukuplah Allah sebagai penolong...
Dan Sebaik-baik pelindung

Saturday, 19 January 2013

Temani Aku

 
Ya Allah...
Sesungguhnya aku hanya ada Engkau Ya Allah,
Temani aku saat ku keseorangan,
Hiburkan aku saat ku kesedihan,
Tenangkan aku saat ku keresahan,
aku hambaMU yang lemah tanpa pertolongan MU Ya Allah,
sesungguhnya hanya engkau yang mengerti
erti air mataku ini,
tolonglah ya Allah kuatkan hambaMU ini,
bantui aku untuk meneruskan Ibadat kepadaMU,
panjangkanlah umurku untuk aku
mengumpul bekalan untuk akhirat,
ya Allah, kuatkan aku dalam ujian ini,
berikanlah kesejahteraan kepada orang2 yang aku sayang,
aku tidak mampu memberikan yang terbaik kepada mereka,
sekiranya engkau mengambil nyawaku,
kau jagailah dan lindungilah mereka dalam rahmatmu,
aku berserah kepadaMU Tuhan yang amat aku cintai
Amin ya rabbal a'lamin