SAYANG

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh @ solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan".
~Hassan Al-Basri~

"Mengunakan Internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan shara' Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama".

~Petikan drp Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof Dr. Sheikh Yusuf Al-Qardhawi~

"Sesungguhnya saya tidak layak untuk berkata-kata..disini hanya perkongsian ilmu, setiap kebaikan datangnya daripada Allah & setiap kelemahan dtgnya dlm diri saya sendiri. Andai ada salah silap mohon ditegur sesungguhnya saya manusia biasa yg mempunyai bnyak kelemahan".
~Arnida Ariffin~

•*´¨`*••*´¨`*•MARI KITA BERZIKIR•*´¨`*••*´¨`*•

Photobucket

SPECIAL FOR YOU

Sahabat

BarakAllahulana

Kekuatan Arni

Monday, 19 November 2012

~TaRiaN JeMaRiKu~


:: Tinta Jari Manis Bakal Zaujah ::

Cinta itu Indah..
Jika kita meletakkan Cinta itu
di tempat yang betul...
tetapi cinta akan menjadi sengsara 
jika kita meletakkan cinta di tempat yg salah
Hanya Cinta kepada Allah yg terbaik,
kerana cinta Allah adalah 
suci & abadi....
Cintailah sesorang dlm hidupmu
kerana Allah
InsyaAllah..kamu akan mendapat cinta suci & abadi

Indahnya Aturan Allah
Ketika Allah s.w.t mentakdirkan seseorang itu Jodohmu
tentu Dia mempunyai maksud tersendiri di dalamnya
bila tiba waktunya..kami akan tetap bersama dalam redha ILahi
dalam mahligai Istana Rumah Tangga
Jauhkanlah hatiku & hatinya agar tidak berpaling dariMU Ya Allah

~Senyuman Bicara~
"Nawaitu becoz of Allah..& tidak melanggar syariatNYA
InsyaAllah dipermudahkan segalanya"


~Artikel Sedih~

~Jom kita baca sama2 artikel nie...yg baik ambil & yg buruk jadikan teladan yer...~


Nasihat kepada Si Suami~ 
Hargailah Isterimu sementara mereka masih ada di sisimu..ingat!!! dia adalah wanita yg engkau lamar satu saat dulu...lafaz akad yg terindah jgn dikotori dgn lafaaz cerai...kahwin hnya sekali dalam hidup...

Nasihat kepada Si Isteri~
Sayangilah suamimu sepenuh hatimu...syurgamu di bawah tapak kaki suamimu...senyumlah walaupun kamu disakiti...

~Jomlah kita baca artikel nie...bebel plak cikda nie kan tp citerr ni sedih~


Rina sedang menyiapkan makan malam ketika aku tiba di rumah. Aku memegang tangannya dan berkata, “ Abang ada sesuatu nak beritahu”. Dia membisu dan dapat ku lihat keresahan di matanya.

Tiba-tiba lidahku kelu. Tapi aku nekad untuk memberitahunya. “Abang rasa kita sudah tidak serasi lagi. Kita cerai?”.Akhirnya, terlepas jua beban di dada. Tapi ku lihat Rina tenang dan dia hanya bertanya dengan lembut. “Mengapa bang? Apa salah saya?”. Giliran aku membisu dan ini menimbulkan kemarahan Rina. Air matanya mula menitis. Aku tahu dia mahukan jawapan tapi aku tiada jawapannya. Yang ku tahu, hatiku kini milik Tasya. Cintaku bukan pada Rina lagi.

Aku katakanya padanya yang dia boleh ambil rumah dan kereta apabila kami bercerai. Rina merenung wajahku.Pandangannya kosong. 10 tahun kami berkahwin tetapi malam ni kami umpama orang asing. Aku kasihankannya tetapi untuk berpatah balik tidak sesekali. Aku cintakan Tasya. Air matanya yang sekian tadi bertakung mula mengalir deras. Sudah ku jangka. Malah aku lega melihatnya menangis. Niatku untuk bercerai semakin jelas dan nyata.

Keesokannya, Rina mengatakan dia tidak mahu apa-apa dari penceraian kami melainkan tempoh 1 bulan. Dia meminta bahawa dalam satu bulan itu kami teruskan rutin harian kami seperti biasa sebagai suami isteri. Alasannya, anak kami bakal menduduki peperiksaan dalam masa sebulan lagi dan dia tidak mahu anak kami terganggu dengan penceraian kami. Aku bersetuju.

Kemudian Rina menyuruhku mengingat kembali saat aku mendukungnya ke bilik kami pada malam pertama kami. Dia meminta untuk tempoh sebulan ini, aku mendukungnya keluar dari bilik tidur kami ke pintu depan setiap pagi. Pada ku memang tidak masuk akal. Tetapi aku tetap bersetuju.

Aku memberitahu Tasya permintaan Rina. Dia ketawa dan hanya mengatakan ini semua kerja gila. Tidak kira apa muslihat Rina, dia tetap akan diceraikan. Aku hanya diam membatu.

Semenjak aku menimbulkan isu penceraian, kemesraan kami terus hilang. Hari pertama aku mendukungnya keluar, aku merasa kekok. Rina juga. Anak kami bertepuk tangan di belakang sambil ketawa dan berkata, “Ayah dukung ibu ya”. Kata-katanya amat menyentuh hatiku. Mata Rina bergenang dan dengan lembut dia memberitahuku agar jangan sampai anak kami tahu yang kami akan bercerai. Aku mengangguk setuju. Aku menurunkannya di muka pintu. Dan kami memandu berasingan ke tempat kerja.

Masuk hari kedua, hilang sedikit rasa kekok. Rina bersandar di dadaku. Dapat ku cium harumannya. Dapat ku lihat kedutan halus di wajahnya Aku sedar dia tidak muda lagi seperti dahulu. Ternyata perkahwinan kami memberi kesan kepadanya. Selama satu minit, aku tertanya-tanya apa yang telah aku lakukan.

Masuk hari keempat, aku dapat rasakan keintiman kami telah kembali. Tanpa sedar hatiku berkocak mengatakan mungkinkan cintaku masih padanya. Hari kelima dan keenam, aku menyedari keintiman kami mula bercambah kembali. Aku tidak memberitahu Tasya tentang perkara ini. Masuk hari-hari seterusnya, rutin ini jadi lebih mudah malah aku nantikannya setiap pagi.

Suatu pagi, Rina sedang memilih baju untuk dipakai. Katanya tiada yang sesuai. Dia mengeluh. “Semua baju saya besar”. Baru ku sedar, dia semakin kurus. Mungkin itu jugalah sebabnya aku semakin mudah mendukungnya. Tiba-tiba terlintas di fikiranku. Mungkin Rina sedang menyembunyikan keperitan hatinya lantaran sikapku selama ini. Tanda sedar aku merangkul tubuhnya dan membelai rambutnya.

Kemudian, muncul anak kami di muka pintu sambil berkata “ Ayah, cepat lah dukung ibu keluar”. Padanya, melihat aku mendukung keluar isteriku setiap pagi adalah rutin hariannya. Rina memanggil anak kami lalu memeluknya erat. Ku palingkan mukaku kerana takut aku sndiri mengubah fikiran di saat ini. Aku kemudian mendukungnya dan tangannya melingkari leherku. Tanpa sedar, ku eratkan rangkulanku. Dapat ku rasakan badannya sangat ringan.

Hari ini genap sebulan. Di muka pintu aku menggenggam tangannya dan berkata “ Abang tidak sedar yang selama ini kita kurang keintiman”. Aku terus melangkah ke kereta dan terus memandu ke pejabat. Sesampainya di pejabat, aku terus ke bilik Tasya. Sebaik pintu terbuka, aku masuk dan aku beritahu dia “Maaf Tasya. Saya tidak akan bercerai dengan Rina. Sekarang saya sedar saya masih cintakan dia”.

Muka Tasya berubah merah. Tapi ku kata jua,“Maaf Tasya. Saya dan Rina tidak akan bercerai. Perkahwinan kami membosankan mungkin kerana saya tidak menghargai apa yang kami ada dan kongsi selama ini, bukan kerana kami tidak lagi menyintai satu sama lain”. Tasya menjerit sekuat hati dan aku terus melangkah keluar.

Aku kembali ke kereta dan niat hatiku mahu pulang ke rumah dan memohon maaf dari Rina, isteriku. Aku singgah di sebuah kedai bunga untuk membeli sejambak tulip merah kesukaan Rina. Aku capai sekeping kad dan ku tulis, “Abang akan dukung Rina setiap pagi hingga maut memisahkan kita”.

Setibanya di rumah, aku terus berlari ke bilik kami dan mendapati Rina terbaring tenang di atas katil. Ku belai wajahnya sambil memanggil namanya tapi tiada sahutan. Rina kaku. Hatiku berdetak keras.

Kini Rina pergi untuk selamanya. Perpisahan yang ku pinta ternyata ditunaikan. Sekian lama Rina berperang dengan KANSER RAHIM tetapi aku begitu sibuk dengan Tasya untuk menyedarinya. Rina tahu bahawa dia akan mati tidak lama lagi dan dia mahu menyelamatkan aku daripada reaksi negatif dari anak kami, sekiranya kami tetap bercerai. Rina mahu sekurang-kurangnya di mata anak kami, aku adalah suami yang penyayang.
 
:: Nota Jari Manis ::
Artikel nie cikda xpasti sumber dari mane....
Moral Value kt sini sayangilah isteri & suami anda!!!

~Coming Soon~

~Sweet NyErrr~

Cinta & Kasih Sayang 
Perlukan Pengorbanan
Pengorbanan perlu Ketabahan
Ketabahan Menjamin Kebahagiaan

Bahagia akan hadir
bila hati kita merasa tenang
Bahagia tidak perlu dicari
cukup dalam hati kita ada rasa
kasih & sayang

Meski tanpa balasan...
Jalinkan Kemesraan
Pupuk Ukhwah dalam Perhubungan
Pasti bahagia akan datang tanpa kita undang

Cintailah Seseorang itu
berdasarkan Imamnya
kerana kesucian hatinya
kerana keluhuran pekertinya
kerana kasihnya kepada orang tua
bukan kerana harta
dan eloknya rupa...
kerana rupa & harta hanyalah
pinjaman sementara....

:: Tinta Kasih Tie ::
~I LAY MY LOVE ON YOU~



Wednesday, 14 November 2012

PiLiHan HaTi

"_" Bakal Zaujah & Bakal Zauj "_"

Kata Hati :
" andai ini jodohku , 
Subhanallah~ nikmat-Mu begitu tak terkira .. 
 beruntungnya, tak sabarnya nak mendapatkan 
syurga cinta seterusnya membawa keluarga menuju ke syurga .." :')

~Hati Bakal Zaujah~

Wanita itu DINIKAHI kerana 4 perkara :
Kecantikannya
Keturunannya
Kekayaannya
Agamanya

Maka pilihlah yang BERAGAMA, nescaya hidupmu akan bahagia (^^)

"~" Tarian Jemari Hati Bakal Zaujah "~"
Ya Allah...sesungguhnya hambaMU memilihnya keranaMU Ya Allah
Agamanya yg aku dambakan
Agamanya yg dapat membimbingku
Agamanya yg dapat mengimamkanku
Agamanya yg dapat membawaku & dia & anak2nya
ke SyurgaMU Ya Allah
Dengan Agamanya...
akan menjaga kecantikan yg dianugerahkanMU
akan melahirkan keturunan yg diredhaiMU
akan mendapat kekayaan hasil rezekiMU

:: NoTa BaKaL ZauJah::
~Semoga Allah melindungi Bakal Zaujku dlm RahmatNYA~
Hanya Allah yg dapat melindunginya
Amin Ya Rabb





Sahabatku

~Sahabat2 Cik Arnida~

Alhamdulillah saya & sahabat2 sudah selesai menjalani latihan praktikal...senyuman kami selepas anta report kt lecturer msing2...kwn2 lain smua xdatang ag tp kami berempat tetap bersatu dalam sepakat...Allah ketemukan kita semula...sepanjang tiga tahun kami bersama, suka duka sama2,thanks a lot 4 my beloved bestfriend...korang bnyak bantu nida... hobi nida kan suka nangis, nida xtau nk balas camne jasa baik korang terutamanya waktu nida susah...waktu nida nangis lost my beloved father u all ada bersama nida bagi semangat...Hanya Allah yang mampu membalas jasa baik korang... kak niza, ai & mira...nida sayang kamu smua. Nida bnyak sgt merajuk dulu kan...suka nangis..teruknyer perangai nida,hehehehe..(sambil tersenyum)... Mira awak slalu ajak sy p dgr ceramah ke meeting ke ape ke...if i say "no" awk xkan ajak ag kan sb awk tau keputusan sy...dah berakhir zaman degil2 tu awak...awak slalu buatkan sy sarapan pagi...pas sy siap mandi @ bangun tido mesti sarapan ada atas meja sy..awak terlalu baik...bnyak sgt kenangan.."sweet memories in my heart n ur heart right??" lepas nie dah xda saat manis camtu kan wak....anyway...our friendship can't end here (sory..my broken english..hehehe)....awak don't forget bout our pasword utk masuk dlm bilik...thanks my name still ada kt pintu bilik awk...
InsyaAllah ada jodoh kita jmpe lg...sekrang nie dah start kumpulkan kad kawin member2...yg sy punyer coming soon...mohon doa dari kalian moga diberkati Allah.